Czy wiesz, że już od 1 stycznia 2025 roku list polecony z urzędu będzie można odebrać przez internet? Bez awizo i kolejek na poczcie. Wyślesz też tak list do urzędu. Wystarczy, że założysz adres i skrzynkę na edoreczenia.gov.pl lub na mObywatel.gov.pl w zakładce Twoje skrzynki.  

Co to są e-Doręczenia

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. Dzięki nim możesz wysyłać i odbierać korespondencję od urzędów w Polsce – gdzie chcesz i kiedy chcesz. Oszczędzisz czas i koszty przesyłania dokumentów, ponieważ jest to bezpłatne. 

Co dają e-Doręczenia

  • Dzięki nim możesz wysyłać pisma urzędowe online. Wystarczy, że masz internet. Nie musisz czekać na listonosza czy iść na pocztę.  
  • O tym, że przyszła przesyłka, wiesz od razu i od razu możesz sprawdzić, kto jest jej nadawcą.  
  • Korespondencja będzie trafiać do Ciebie, nawet gdy zmienisz adres zamieszkania lub wyjedziesz.  
  • Dzięki szybszej wymianie informacji, skraca się czas załatwiania Twoich spraw urzędowych.   
  • e-Doręczenia są całkowicie bezpieczne, bo chronione zaawansowanymi metodami szyfrowania i sprawdzania tożsamości. 

System e-Doręczeń zastąpi korespondencję przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Obowiązek wysyłania i odbierania pism przez e-Doręczenia będzie dotyczył większości urzędów i innych instytucji publicznych od 1 stycznia 2025 roku. 

Ważność osobistej skrzynki do e-Doręczeń

Osobista skrzynka do e-Doręczeń obywatela jest ważna przez 3 lata. Przed upływem tego terminu otrzymasz powiadomienie, aby przedłużyć ważność skrzynki do e-Doręczeń: 

  • 14, 7 i 2 dni przed terminem dostaniesz powiadomienia na Twój adres e-mail – możesz go sprawdzić w ustawieniach skrzynki e-Doręczeń.

Jeśli nie przedłużysz ważności skrzynki, przejdzie ona w tryb zamknięty ‒ będzie tylko do odczytu i nie dostaniesz na nią nowych wiadomości. 

Jak przedłużyć ważność skrzynki

  • Jeśli korzystasz z usługi publicznej:
  1. zaloguj się na edoreczenia.gov.pl lub na mObywatel.gov.pl otwórz zakładkę Twoje skrzynki, 
  1. przejdź do skrzynki osobistej, 
  1. zapoznaj się z oświadczeniem i potwierdź, że przedłużasz ważność skrzynki do e-Doręczeń. 
  • Jeśli korzystasz z usług kwalifikowanego dostawcy – skontaktuj się z nim. 

Jakie firmy muszą korzystać z e-Doręczeń?

Polecony w formie cyfrowej będzie dostępny także dla firm, jednak w tym przypadku usługa jest wprowadzana etapowo. Od 1 stycznia 2025 r. skrzynkę do e-Doręczeń muszą obowiązkowo posiadać nowi przedsiębiorcy i będzie to jednym z kroków w procesie rejestracji działalności gospodarczej. Firmy zarejestrowane w CEIDG przed tą datą będą miały obowiązek stosowania e-Doręczeń od 1 października 2026 roku. Istnieje jednak ważny wyjątek – jeśli po 30 czerwca 2025 r. przedsiębiorca będzie aktualizować swoje dane w CEIDG, to wtedy adres do e-Doręczeń musi posiadać w momencie składania wniosku o aktualizację.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku przedsiębiorców zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym przed 1 stycznia 2025 r. – oni są zobowiązani do stosowania e-Doręczeń już od 1 kwietnia 2025 roku. Adres do doręczeń elektronicznych będą musiały posiadać również inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia.

Przydatne dla przedsiębiorców informacje na temat e-Doręczeń znajdują się TUTAJ.

Korzyści z e-Doręczeń dla przedsiębiorców

Dzięki nowemu systemowi już niebawem list polecony z urzędu będzie można odebrać przez Internet. Dla wielu przedsiębiorców to szansa, by zapomnieć o awizie w skrzynce i czasie spędzonym na poczcie w kolejce po odbiór pisma urzędowego. e-Doręczenia pozwalają również odpowiadać na korespondencję z instytucji publicznych – z dowolnego miejsca i o każdej porze. W przypadku firm będzie to oszczędność czasu i kosztów przesyłania dokumentów.

Szybsza wymiana informacji przekłada się na krótszy czas załatwiania spraw urzędowych, co jest istotne w przypadku prowadzenia firmy. Dzięki powiadomieniom można od razu sprawdzić, kto jest nadawcą wiadomości wysłanej poprzez e-Doręczenia. Co ważne, korespondencja trafi do adresata, nawet gdy przedsiębiorca zmieni lokalizację swojego biura. Dla firm istotny jest również fakt, że e-Doręczenia są całkowicie bezpieczne i chronione zaawansowanymi metodami szyfrowania i sprawdzania tożsamości. 

Będzie łatwiej

Od 1 stycznia 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli w łatwy sposób przesyłać i odbierać pisma urzędowe, korespondując między innymi z: urzędami miast i gmin, starostwami, urzędami skarbowymi, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego czy ministerstwami. 

Zgodnie z zapisami Ustawy o doręczeniach elektronicznych dłuższy czas na wprowadzenie nowego narzędzia do korespondencji będą mieć między innymi sądy i prokuratura, organy ścigania, służba więzienna oraz inne jednostki zajmujące się wymiarem sprawiedliwości. Te instytucje muszą wdrożyć e-Doręczenia do 1 października 2029 roku

Przedsiębiorco, załóż adres i skrzynkę do e-Doręczeń już dziś!

Aby w pełni korzystać z zalet e-Doręczeń wystarczy złożyć wniosek o adres i skrzynkę na stronie Biznes.gov.pl, a od 1 stycznia 2025 r. również składając wniosek CEIDG. Założenie adresu do doręczeń elektronicznych przez danego przedsiębiorcę oznacza jednocześnie wskazanie tego adresu jako właściwego do korespondencji urzędowej. Należy pamiętać, że od momentu wpisania adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych podmioty publiczne korzystające z e-Doręczeń będą doręczały korespondencję na ten adres.

e-Doręczenia już od 1 stycznia 2025 r.

e-Doręczenia już od 1 stycznia 2025 r.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji.