Narodowy Program Szczepień. Organizacja szczepień przeciwko COVID-19 w Gminie Rząśnia

Przypominamy, że od dnia dzisiejszego rozpoczęła się rejestracja seniorów powyżej 70 lat na szczepienia przeciw COVID-19.

E-skierowania dla tej grupy wystawiona są automatycznie w systemie według PESEL. Nie mają one kodu, jak inne skierowania. Ważne są przez 90 dni. Nie obowiązuje też żadna rejonizacja, co oznacza, że osoba może wybrać dowolny proponowany punkt szczepień.

Seniorzy mogą umawiać się na termin szczepienia na trzy sposoby z wykorzystaniem centralnego systemu e-rejestracji, integrującego indywidualne grafiki przyjęć poszczególnych punktów szczepień. Nie muszą tego robić osobiście, bo przy telefonicznej rejestracji wystarczy podać imię, nazwisko, numer PESEL osoby, która zgłasza się do szczepienia. Jedną z dróg umówienia się na nie jest zarejestrowanie poprzez całodobową infolinię NFZ działającą pod numerem 989. Konsultant zaproponuje termin i miejsce szczepienia.

Drugim sposobem jest rejestracja elektroniczna przy wykorzystaniu Internetowego Konta Pacjenta. Dostępne jest ono na stronie pacjent.gov.pl. Do logowania potrzebny jest profil zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód). DO IKP można się też zalogować wykorzystując konto internetowe iPKO lub Inteligo w PKO BP, konto internetowe w Pekao SA lub przez bank spółdzielczy.

Seniorzy mogą skorzystać też z trzeciej opcji, umówić wizytę w punkcie szczepień. Ich lista jest na bieżąco aktualizowana na stronie https://www.gov.pl/web/szczepimysie/punkty-szczepien. Takich miejsc jest obecnie na mapie Polski 5981. UWAGA!! Ze względu na wyczerpany, pomimo zgłoszonego zwiększonego zapotrzebowania, limit szczepionek oraz ograniczenia systemowe Gminny Ośrodek Zdrowia w Rząśni zmuszony jest czasowo wstrzymać rejestrację chętnych.

Można też wysłać SMS. To nowa forma rejestracji. Wyślij SMS na numer 664 908 556 o treści: SzczepimySie. System pokieruje Cię krok po kroku: najpierw zostaniesz poproszony o przekazanie numeru PESEL, a potem o przesłanie kodu pocztowego. System zaproponuje Ci najbliższy termin na szczepienie w punkcie położonym blisko Twojego miejsca zamieszkania. Jeśli ten termin nie będzie dla Ciebie dogodny, będziesz mógł wybrać inne daty. Po zarejestrowaniu, na dobę przed szczepieniem otrzymasz SMS przypominającego o terminie i miejscu wizyty.

Ważne! Jeżeli w systemie rejestracji nie będzie wolnego terminu, do wszystkich osób, które wyślą SMS oddzwoni infolinia w chwili uruchomienia nowych terminów szczepień.

Osoby, które mają trudność z dotarciem do punktu szczepień będą mogły skorzystać ze specjalnie zorganizowanego transportu poprzez specjalnie uruchomione infolinie dla mieszkańców każdej gminy.

Po ustaleniu terminu pacjent otrzymuje SMS na podany numer telefonu z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie.

Do czasu wykonania pierwszego szczepienia pacjent może zmienić termin wizyty lub punkt szczepień. Jednak po pierwszym zaszczepieniu (dostępne są na tym etapie szczepionki dwudawkowe) nie można już wprowadzić zmiany, ponieważ dawka musi być podana w określonym przez producentów terminie (w ciągu 3-4 tygodni po pierwszej). Pacjent musi też zakończyć szczepienia preparatem, którym był szczepiony pierwszy raz, by zagwarantować maksymalną skuteczność.

Szczepionka podawana jest domięśniowo w ramię. Do szczepienia kwalifikuje lekarz w punkcie szczepień. Pacjent wypełnia też na miejscu kwestionariusz. Po zastrzyku należy odczekać 15-30 minut w poczekalni, by zobaczyć, czy nie wystąpią niepożądane odczyny poszczepienne. Personel medyczny odnotowuje szczepienie w e-karcie szczepień w systemie e-zdrowie (P1). Pacjent otrzymuje też zaświadczenie o szczepieniu. Po przyjęciu dwóch dawek otrzymuje kod QR, który potwierdza, że został zaszczepiony. Może go pobrać w swoim Internetowym Koncie Pacjenta lub w aplikacji mObywatel lub poprosić o jego wydruk w punkcie szczepień.

Informacje dotyczące szczepień przeciw COVID-19 dostępne są pod numerem infolinii 989, oraz na stronach www.gov.pl/web/koronawirus i https://www.gov.pl/web/szczepimysie.

Źródło: Serwis samorządowy PAP.



Przypominamy jednocześnie, że Punktem Szczepień na terenie Gminy Rząśnia jest Gminny Ośrodek Zdrowia w Rząśni, tel. 518 – 516 – 866 lub 44 631 – 77 – 77, UWAGA!! Ze względu na wyczerpany, pomimo zgłoszonego zwiększonego zapotrzebowania, limit szczepionek oraz ograniczenia systemowe Gminny Ośrodek Zdrowia w Rząśni zmuszony jest czasowo wstrzymać rejestrację chętnych.

Urząd Gminy w Rząśni uruchomił możliwość zorganizowania bezpłatnego transportu dla osób niepełnosprawnych oraz mających trudności w dotarciu do punktów szczepień.
Transport przeznaczony jest wyłącznie dla osób:
– posiadających aktualne orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu znacznym o kodzie R lub N lub odpowiednio I grupę z w/w schorzeniami,
– mających trudności z dostępem do punktu szczepień (np. osoby starsze niemające możliwości samodzielnego dojazdu do punktu szczepień).

Prosimy aby możliwość skorzystania z bezpłatnego transportu wykorzystywana była tylko przez osoby naprawdę tego potrzebujące. Przed zgłoszeniem takiej potrzeby zapytajmy kogoś z rodziny, sąsiada czy znajomego czy nie ma możliwości pomocy w dotarciu do Punktu Szczepień.

Koordynator do spraw transportu osób do punktu szczepień przeciwko COVID-19 ze strony Urzędu Gminy w Rząśni:
Klaudia Gajda, tel.: 607 – 440 – 268 lub 44 631 – 71 – 22, wew. 227 w godz. 8:00 – 15:00.

Zwracamy się z prośbą o rozpowszechnienie informacji o szczepieniach wśród rodziny i znajomych – przede wszystkim wśród osób starszych. Pamiętajmy. Szczepienia to szansa na powrót do normalnego funkcjonowania. Decydując się na szczepienia, możemy szybciej wygrać walkę z koronawirusem. Nie bójmy się!

Narodowy Program Szczepień. Organizacja szczepień przeciwko COVID-19 w Gminie Rząśnia

Narodowy Program Szczepień. Organizacja szczepień przeciwko COVID-19 w Gminie Rząśnia