Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Łodzi będzie kolejnym ośrodkiem w Polsce, który przejmie obsługę policyjnego numeru alarmowego 997.

Odbieranie zgłoszeń bezpośrednio przez operatorów CPR pozwala na jednoczesne i automatyczne powiadomienie wszystkich służb właściwych ze względu na rodzaj zdarzenia.
Powyższa zmiana spowoduje odciążenie dyspozytorów Policji poprzez otrzymywanie z CPR tylko zgłoszeń alarmowych, czyli informacji o zagrożeniu życia lub zdrowia, a także nagłym zagrożeniu dla środowiska lub mienia oraz naruszeniu bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Pamiętajmy, że na numer 112 lub 997 kierujemy tylko zgłoszenia alarmowe. Numery te nie służą do kontaktu z Policją. Jeżeli komuś zależy na bezpośrednim kontakcie telefonicznym z funkcjonariuszem, powinien dzwonić do dyżurnego we właściwej miejscowo jednostce Policji, czyli do Komendy Rejonowej. Dzwoniąc na numer 112 należy być przygotowanym na udzielenie operatorom niezbędnych informacji, tj. dokładna lokalizacja zdarzenia (miejscowość, ulica numer budynku, numer mieszkania, ewentualnie punkty orientacyjne), krótki i rzeczowy opis tego co się dzieje, ile jest osób poszkodowanych i w jakim są stanie. Należy również odpowiedzieć na ewentualne dodatkowe pytania operatorów. Zebrane informacje pozwolą na właściwą kwalifikację zgłoszenia i przekazanie do odpowiednich służb. W związku z tym przełączenie numeru alarmowego 997 do CPR pozwoli na wyeliminowanie bezpośredniego kierowania do służb zgłoszeń niezasadnych lub fałszywych. Będzie to miało pozytywny wpływ zarówno na czas, jak i na skuteczność udzielania pomocy osobom, które rzeczywiście jej potrzebują.

Szczegółowy harmonogram przełączania numeru 997 w województwie łódzkim:

23 listopada 2018 – godz. 12.00 – powiat pajęczański.

 
 
Źródło: Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego