Szanowni Mieszkańcy,
W związku z prowadzonymi przez Województwo Łódzkie pracami koncepcyjnymi w ramach opracowania dokumentacji dla projektu pn.: „Przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla Projektu Budowa linii łączącej Bełchatów z linią 131″ i faktem, że każdy z aktualnie analizowanych wariantów przebiegu tras dotyczy terenu naszej gminy, szczegółowo monitorujemy zarówno etap konsultacji społecznych jak i trwające prace nad studium wykonalności, które opracowuje na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi firma IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp z.o.o.
Jako gmina na bieżąco przekazywaliśmy wnioski, opinie i uwagi wszystkich zainteresowanych mieszkańców, osób i sołtysów do Urzędu Marszałkowskiego. Jako włodarz gminy również zgłaszałem wnioski i postulaty, które dotyczyły zarówno infrastruktury drogowej jak i szeroko rozumianych interesów społeczności lokalnej
Jeżeli chodzi o tzw. warianty północne (W1a, W1b,W2,W4,W5a,W5b), aby zapobiec faktycznemu odcięciu od sieci komunikacyjnej gminy miejscowości Augustów, zaproponowaliśmy zmianę proponowanej trasy w kierunku północnym, tzn. terenów sąsiedniej gminy Szczerców i Rusiec „po granicy między miejscowościami Leśniaki oraz Augustów”. Według naszej oceny pozwoliłoby to uniknąć wielu problemów zarówno komunikacyjnych, tj. utrudnionego dojazdu służb komunalnych i ratowniczych (pogotowie, policja, straż), a także utrudnionego dowozu dzieci do szkół oraz mieszkańców do ośrodka zdrowia czy innych instytucji gminnych, jak również uniknąć uniemożliwienia integracji społecznej z mieszańcami pozostałej części gminy.
W interesie publicznym leży więc zapobiegnięcie takiemu zaprojektowaniu i ewentualnemu wykonaniu linii kolejowej – w sposób faktycznie nieuzasadniony, wbrew oczekiwaniom mieszkańców, ingerujący w środowisko naturalne oraz ingerujący w prywatną własność.
Niestety nasz postulat nie znalazł uznania ze strony Urzędu Marszałkowskiego, który po konsultacji z firmą opracowującą studium wykonalności udzielił odpowiedzi, że zaproponowane przez nas rozwiązanie jest niemożliwe do realizacji. Głównym powodem jest konieczność zastosowania odpowiednich parametrów, które muszą odpowiadać wymaganiom dla tego typu linii kolejowej oraz spełniać standardy wynikające z obowiązujących przepisów technicznych, w szczególności: promieni łuków, nachyleniu niwelety rozmieszczeniu rozjazdów i innych elementów infrastruktury w tym stacji technicznej Kodrań, która jest zlokalizowana na tym obszarze. Kolejnymi negatywnymi czynnikami przemawiającymi za negatywną oceną naszej propozycji przez Urząd Marszałkowski wedle otrzymanego uzasadnienia są warunki terenowe oraz istniejąca infrastruktura, w tym: bliskość rzeki Krasówki, linia wysokiego napięcia 400kv, zabudowa mieszkaniowa oraz inna infrastruktura.
Natomiast z informacji uzyskanych od firmy IDOM Sp z.o.o która opracowuje studium wykonalności opracowywany jest dodatkowo jeszcze jeden wariant przebiegu trasy w tzw. „wariancie północnym”, który przewiduje w znacznym zakresie przesunięcie przebiegu trasy poza teren naszej gminy. Czekamy na upublicznienie tego dodatkowego wariantu aby móc się do niego odnieść.
W przypadku wariantu południowego (W3) przebiegu trasy uzyskaliśmy zapewnienie, że ze względu na zgłaszany przez Gminę problem bliskości przebiegu wariantu przy ujęciu wody na etapie projektu budowlanego takie ekspertyzy w zakresie oddziaływania projektowanej trasy na ujęcie wody mogą zostać wykonane. Otrzymaliśmy również pisemne zapewnienie, że rozważona zostanie proponowana przez gminę zmiana wyznaczonej drogi powiatowej w miejscowości Rząśnia, jak i gminnej, relacji Suchowola -Rekle.
Przypominam, że jako przedstawiciel samorządu, będę robili wszystko, aby jednocześnie wykorzystać szansę rozwojową jaką stwarza powstanie tej linii, a z drugiej strony osiągnąć taki kompromis, aby miało to jak najmniejszy negatywny wpływ na nasze otoczenie.
Na bieżąco będziemy informować mieszkańców o wszelkich nowych informacjach w tym zakresie.
Wójt Gminy Rząśnia
Tomasz Stolarczyk