W dniach 15 – 19 maja 2017 r. 45 uczniów klas IV – VI z naszej szkoły wraz z wychowawcami: Panem Damianem Mikołajczykiem, Panią Małgorzatą Stolarczyk, Panią Renatą Szczecińską oraz Panią Dyrektor Krystyną Strzelczyk uczestniczyło w „Zielonej Szkole”.

Zebraliśmy się o godzinie 6:00 pod szkołą i po wzruszających pożegnaniach wyruszyliśmy na południe Polski – do Gliczarowa Górnego, najwyżej położonej miejscowości na Podhalu.

Po drodze odwiedziliśmy najstarszą w Polsce kopalnię – Kopalnię Soli w Bochni. Kopalnia istnieje już 1248 lat. Szczególną atrakcją bocheńskiej kopalni jest Ekspozycja Multimedialna, dzięki której turyści poznają historię wydobycia soli, trud górniczej pracy a także historię Polski. Zwiedzanie kopalni pozwala dobrze poznać sposoby dawnej techniki wydobywczej. Specyficzny nastrój „surowych”, lecz przez to tchnących autentyzmem podziemi, zdaje się przenosić zwiedzającego w odległe stulecia. Stare wyrobiska – prawdziwy podziemny labirynt pod miastem – dostarczają także niezrównanych wrażeń estetycznych. W bocheńskiej kopalni do zwiedzania udostępnione są aż trzy trasy turystyczne: Podstawowa trasa z Podziemną Ekspozycją Multimedialaną, Trasa historyczna „Wyprawa w Stare Góry” oraz Trasa przyrodnicza, każda z nich różni się stopniem trudności.

O godzinie 17 dotarliśmy na miejsce. Zjedliśmy ciepły posiłek i rozlokowaliśmy się w pokojach. Po wstępnym rozpoznaniu i zakwaterowaniu wyruszyliśmy na spacer po Gliczarowie.

W drugim dniu pobytu udaliśmy się z przewodnikiem na spacer w Dolinę Kościeliską po drodze zwiedzając bacówkę oraz jaskinię „Mroźną”, później wjechaliśmy wyciągiem narciarskim na Gubałówkę i zjechaliśmy na polanę Szymoszkową .

Trzeci dzień to prawdziwy test wytrzymałościowy. Wraz z przewodnikiem udaliśmy się do Morskiego Oka. Długi spacer bo 18- sto kilometrowy był wart wysiłku. Piękne widoki, ciekawe opowieści, anegdoty i cenne informacje o Morskim Oku i Tatrach wynagrodził nam bóle nóg i głów. Wieczorem odpoczywaliśmy przy ognisku.

Czwarty dzień też nie należał do łatwych to był test sprawnościowy. Na początku wybraliśmy się spacerem do Doliny Strążyskiej. Dolina Strążyska należy do najciekawszych i najliczniej odwiedzanych, tatrzańskich dolin reglowych. Do popularności doliny przyczynia się bezpośrednie sąsiedztwo Zakopanego, a także malowniczy wodospad Siklawica, położony w jej górnej części. Zdobyliśmy Sarnią Skałę (1377m), oraz podziwialiśmy z bliska Giewont. Wróciliśmy Doliną Białego do Zakopanego, po drodze podziwialiśmy skocznię narciarską – Wielką Krokiew.

Ostatni dzień to relaks w termach w Bukowinie Tatrzańskiej, a tam ciepłe wody termalne, które wyleczyły nasze obolałe nogi, zjeżdżalnie…. Wieczorem dotarliśmy do Rząśni pełni wrażeń i miłych wspomnień.

Pobyt na „Zielonej szkole” dla uczniów to możliwość samorozwoju, emocjonalnych przeżyć estetycznych, uczy wrażliwości na dobro i piękno przyrody. To przygoda, sprawdzenie samodzielności, wytrzymałości i kondycji fizycznej. Nauka poza szkolnymi murami staje się interesująca, bezpośrednia i twórcza. Zajęcia w kontakcie z przyrodą, znajomość praw rządzących w środowisku, dają szansę na kształtowanie właściwych postaw wobec Ziemi, dziedzictwa kulturowego i postaw zdrowotnych.

Poniżej kilka zdjęć z zielonej szkoły. Więcej na stronie internetowej Zespołu Szkolno – Przedszkolnego im. Jana Pawła II w Rząśni.

Tekst i zdjęcia: Zespół Szkolno – Przedszkolny w Rząśni.